GATEBARNA I RIGA - DE UTSATTE OG SVAKESTE

Publisert av Mariann Valla den 07.02.21. Oppdatert 19.03.21.

Da koronautbruddet også nådde Latvia, ble skolene stengt og dermed mistet skolebarna det ene måltidet de fikk om dagen. De mistet også et trygt sted å være. TabitaSenteret, som er et dagsenter for barn og unge, måtte også stenge, og barna fikk det vanskeligere enn noen gang.

Lions Distriktsprosjekt 104D har gitt senteret et funksjonelt og godkjent kjøkken og grovkjøkken som gjør matlaging mulig og enklere. De få ansatte og noen frivillige så mulighet til fortsatt å hjelpe de svært sårbare barna som vandret gatelangs gjennom døgnet. De begynte å forsyne ungene med mat gjennom kjøkken-vinduet. Mange fattige barnefamilier trakk også til TabitaSenteret da det var eneste mulighet de hadde for å få mat. De få strøjobbene de hadde ble borte, og de hadde heller ikke krav på sosial hjelp.

TabitaSenteret i Ogre har derfor hatt og har fortsatt en svært sentral rolle med å forsyne mange med mat, spesielt barn og unge. Skolebarna i Latvia har 3 måneders sommerferie, og skolen kom så vidt i gang før barna igjen ble overlatt til gata. Men for å gi hjelp til så mange over så lang tid tar pengene slutt. Det er derfor med stor glede og stolthet at Lions-klubbene i distriktet vårt kunne komme med nødhjelp til TabitaSenteret på 82.000 kroner, øremerket «Mat til gatebarna i Riga».