TØNSBERGS BLAD 08.11.2022

Publisert av Mariann Valla den 08.11.22.

Nå banker 8. klassinger på dørene for å selge Tønsbergkalender 2023

Salg av kalenderen finansierer Lions Skoleprosjekt som er et samarbeid mellom Lions Club Sem og ungdomsskolene i Tønsberg kommune. Alle ungdomsskolene i nye Tønsberg kommune, til sammen seks skoler, er med i skoleprosjektet. Nærmere titusen elever har deltatt siden oppstarten av prosjektet i 2000.

Elevene er engasjerte og stolte over å finansiere eget skoleprosjekt ved å selge Tønsbergkalenderen. Salget innbringer flere hundre tusen kroner årlig, og inntekten går til ulike tiltak ved skolene.

-  Sienna Christensen ved Ringshaug ungdomsskole synes dette er et flott prosjekt i og med at inntekten går tilbake til ungdommene.

-  Lilly Adina Mørken Haug sier hun gleder seg veldig til å selge kalenderen.

Hensikten med Lions Skoleprosjekt er å skape et godt klassemiljø med trygge elever, gi kunnskap og klare holdninger til narkotiske stoffer og andre rusmidler, samt lære mestring av nye utfordringer ved avslutning av ungdomsskolen.

Skoleprosjektet omfatter blant annet samlinger på Hudøy feriekoloni for 8. klassene, miljødag på Våtmark Ilene for 9. klassene og aktivitetsdag hos Aktiv Fritid på Tjøme for 10. klassene. I tillegg kan skolene søke på velferdsmidler til tiltak utover dette.

Bildene i Tønsbergkalenderen er valgt ut etter en konkurranse i Tønsberg Kamera Klubb, og Lions Club Sem ønsker med bildene å vise den nye storkommunens mangfold.