TØNSBERGS BLAD 1. februar 2023

Publisert av Mariann Valla den 09.02.23.

Nylig har Lions hatt med representanter på Juleflytur til Riga, nærmere bestemt til Ogre ca. 1 times kjøretur øst for Riga. Bare 75 minutters flytur fra Gardermoen møter vi en fattigdom som er hjerteskjærende, og hvor hjelpen fra Norge er uvurderlig.

Lionsklubbene i distriktet vårt har i mange år også samarbeidet med Norsk forening for gatebarn i Estland og Latvia (NOGE) som igjen har tilknytning til SAS Julefly. I 2017 kjøpte NOGE et hus i Ogre og TabitaSenteret ble etablert. Ambisjonen er å skape et ressurssenter for mennesker midt i fattigdommen og gi fremtid og håp for familier i området. Brukerne av senteret bidrar med egeninnsats for å gi dem egenverdi og selvrespekt.

Lions har vært med å bygge opp senteret. Allerede i 2018 kunne nytt storkjøkken og grovkjøkken åpnes og et par år etter var et aktivitetsrom og verksted på plass i tilknytning til senteret.

Gjennom pandemien bidro Lions med 120.000 kr som var øremerket «mat i TabitaSenteret». I fjor sommer bidro flere Lionsklubber i distriktet vårt med til sammen 115.000 kr som gikk til sommerleirer og aktiviteter for barna tilknyttet senteret.

Barna vi her snakker om opplever daglig ekstrem fattigdom, rus og vold, og gata er for mange et bedre sted å oppholde seg enn hjemme. Denne situasjonen forverret seg under pandemien da skolene var stengt i lengre perioder.

At senteret nå har et velfungerende kjøkken med alt utstyr som et godkjent storkjøkken krever, har betydd mye. Her får mange barn og unge et varmt måltid samtidig som mat bringes ut til fattige familier. Kjøkkenet fikk spesielt stor betydning under pandemien da skolene stengte og mange barn oppsøkte gata. Nå kommer også mange flyktninger fra Ukraina til TabitaSenteret. Samtidig som flyktninger bidrar som frivillige ved senteret, får de mat og omsorg.

Aktivitetsrommet har bidratt til at mange unge kommer hit etter skoletid. Her får de hjelp til å lage ting som igjen bidrar til mestring og selvfølelse. I TabitaSenteret får barna leksehjelp etter skoletid. Barn fra fattige familier blir ofte stigmatisert i skolen; det forventes ikke at de skal kunne noe. Senteret har dedikerte personer som gir leksehjelp og også undervisning i aktivitetsrommet. Aktivitetsleder ved senteret kan bekrefte at mange av de unge gjør det bedre på skolen – de er mer motiverte og setter seg et mål om en bedre framtid bort fra rus og vold.

Under årets hjelpeaksjon til Riga fikk mer enn 200 små og store spise seg mette på varme hamburgere, nystekte vafler med brunost, mandariner, sjokolade og varm og kald drikke. SAS Julefly’s ankomst var godt annonsert, og mange hadde møtt opp utenfor TabitaSenteret.

Mange av familiene som var samlet denne dagen bor i såkalte sosialblokker, fem etasjes blokker med 20 leiligheter i hver etasje. Hver leilighet er på 9-10 kvadratmeter, altså ett rom uten vann, og hvor det bor fra 3 til 6 personer. Beboerne i hver etasje har tilgang til tre toaletter og en dusj på gangen, samt et fellesrom med tre komfyrer. En familie vi besøkte sov direkte på gulvet på tynne skumgummimadrasser. Nå fikk de ny sovesofa kjøpt av penger gitt av Lions Club Tønsberg/Sem.

Det er vanskelig å få endene til å møtes når en familie må betale 370 euro i måneden for en «sosialleilighet» og kanskje med jobb som gatefeier.

Lions vil fortsette å bidra – TabitaSenteret er et hjerte som pumper med varme og vi ser at hjelp nytter. Lions har tidligere vært en stor bidragsyter i Peeteli omsorgssenter i Tallinn, og vi har sett at mange har kommet seg ut av fattigdommen ved å skaffe seg utdannelse og jobb. De har kjempet seg ut av rus og vold.