Tønsbergs Blad 07.09.2021

Publisert av Mariann Valla den 07.09.21.

I alt ca. 600 elever på 8. trinn fra alle 6 ungdomsskolene i Tønsberg kommune får denne uken og neste uke en uforglemmelig tur til Hudøy Feriekoloni. Elevene fraktes i busser fra skolene til Budal på Tjøme hvor de så får en fin båttur over til ferieøya.

Lions Skoleprosjekt finansieres av Tønsbergkalenderen. Lions Club Sem kunne ikke utgi Tønsbergkalenderen i fjor på grunn av pågående pandemi, men i år er den tilbake igjen. Tønsbergkalenderen 2022 selges av ungdomsskoleelever som på den måten finansierer sitt eget prosjekt. I månedsskiftet oktober / november er igjen elevene klare for innspurt, om vi som i dag, er på grønt nivå i forhold til Covid19.

8. klassinger ved Ringshaug ungdomsskole har denne uken tilbakelagt Hudøy-turen, og både lærere og elever er veldig fornøyd med aktivitetsdagen på denne fine øya i Færder. Hovedhensikten med en skoledag på Hudøy er at elevene skal bli godt kjent med hverandre og også trygge på hverandre i overgangen fra barneskole til ungdomsskole, samtidig som de får en fin opplevelse sammen. Det er fokus på gode holdninger og et godt klassemiljø. Under oppholdet lager klassene en Handlingsplan om hvordan de skal skape et godt klassemiljø, og hvordan de skal støtte hverandre i å ta avstand fra bruk av rusmidler. Elevene lager rollespill og dramatiserer en mulig løsning på problemstillingen, og reflekterer også rundt andre mulige løsninger. Her ble det både applaus, humor og latter. Dagen ble avsluttet med bading, fotball, bordtennis, lek og musikk.

I neste uke er det 8. klassinger fra Revetal, Byskolen og Presterød ungdomsskole som kan se fram til en minnerik dag på Hudøy Feriekoloni.