Verdig vinner av LIONS KULTURPRIS 2020

Publisert av Mariann Valla den 07.02.21.

Oscar Almquist har gjennom flere år vært aktiv i Tønsberg kulturmiljø som utøvende musiker, men også i musikkundervisning. Sommeren 2019 holdt Almquist kurs i musikkproduksjon for barn og unge fra 13 år og oppover. Høsten 2019 holdt Almquist også ukulelekurs for barn fra 7 år og oppover. Dette ble en suksess, og Oscar Almquist ble derfor spurt om å holde kurs våren 2020. Begge kursseriene har vært i regi av Tønsberg kommune og Færder kommune.

Som utøver har Almquist spilt mange konserter på Haugarock med fullsatt sal hvor de fleste av tilskuerne var barn og unge. Han har også spilt en rekke konserter i regi av Tønsberglivet, og en rekke gratiskonserter på Tønsberg torv for blant annet å støtte Kirkens Bymisjon.  Som artist har han også varmet opp for store artister som Cezinando og Elly Ekko i Foynhagen og Gatas Parlament i Gamle Total i Tønsberg.

I 2018 kom Almquist til semifinalen i Norske Talenter og spilte samme år for kronprinsparet under deres besøk i Rosahaugparken på Nøtterøy.

Almquist ønsker å være et godt forbilde for barn og unge både som artist og utenfor scenen.

Lions Kulturpris 2020 som består av et pengebeløp på 10.000 kr, samt et diplom og Lions-vasen, ble overrakt på Lions Club Sem sitt medlemsmøte 1. september.